7 травня
НАТОВП І ВЛАДА. ВАЖКЕ ПРОЗРІННЯ ОСОБИСТОСТІ В ТОТАЛІТАРНОМУ СУСПІЛЬСТВІ
«ПИСЬМЕННИК, ЩО ПРОРОКУЄ МАЙБУТНЄ» — САМЕ ТАК НАЗИВАЮТЬ РЕЯ ДУГЛАСА БРЕДБЕРІ — ВИДАТНОГО ФАНТАСТА, ЧИЇ ТВОРИ ЗАХОПЛЮЮТЬ СВОЄЮ НЕЙМОВІРНІСТЮ, ОРИГІНАЛЬНІСТЮ. КОЛИ ЇХ ЧИТАЄШ, ЗДАЄТЬСЯ, ЩО ЛЮДИНА НЕ ЗДАТНА ТАКЕ НАВІТЬ УЯВИТИ. ПОРИНАЄШ РАЗОМ ІЗ ГЕРОЯМИ ТВОРІВ У МАЙБУТНЄ, У МИНУЛЕ, СУПРОВОДЖУЄШ СКРІЗЬ, СПІВЧУВАЄШ ЇМ, ПЕРЕБУВАЄШ ПОРУЧ ІЗ НИМИ Й НАМАГАЄШСЯ НАВІТЬ ДОПОМОГТИ.
ПЕРЕГЛЯНЕМО ВІДЕОУРОК
ПОМІРКУЄМО!?
ЯК ТРАКТУЄ ПОНЯТТЯ ЩАСТЯ ВЛАДУ? ЯКІ СКЛАДОВІ ЦЬОГО «ЩАСТЯ»?♦ ЯК НАЗИВАЄТЬСЯ ПОЛІТИЧНИЙ РЕЖИМ, ЯКИЙ ХАРАКТЕРИЗУЄТЬСЯ ПОВНИМ КОНТРОЛЕМ НАД УСІМА СФЕРАМИ ЖИТТЯ СУСПІЛЬСТВА?♦ А НАВІЩО СПАЛЮЮТЬ КНИГИ В ЩАСЛИВІЙ ДЕРЖАВІ МАЙБУТНЬОГО?♦ ЧИМ ПИШАЄТЬСЯ МОНТЕГ НА ПОЧАТКУ РОМАНУ?♦ ЧИ ВСІ КНИГИ ЗНИЩУЮТЬ? ЧОМУ НІ? ЯК І ДЕ ВИЗНАЧЕНО, ЯКА КНИГА Є НЕБЕЗПЕЧНОЮ, А ЯКА НІ?♦ ЯКІ ДРУКОВАНІ ВИДАННЯ НЕ ВИКЛИКАЮТЬ ПОБОЮВАННЯ У ВЛАДИ І ЧОМУ?♦ ЯК ВИ ВВАЖАЄТЕ, ЧОМУ НЕБЕЗПЕЧНИМИ Є КНИГИ, А НЕ ТЕЛЕВІЗОР, ЯКИЙ ДИВЛЯТЬСЯ ТИСЯЧІ ЛЮДЕЙ?♦ ЧОМУ ДЕРЖАВІ ВИГІДНО, ЩОБ ЛЮДИНУ З ЧОТИРЬОХ БОКІВ ОТОЧУВАЛИ ТЕЛЕВІЗОРНИХ СТІНИ? ЩО КАЖУТЬ ПРО ЦЕ БІТТІ І ФАБЕР?
♦ДЕ В РОМАНІ ЯВНО ВИРАЖЕНА ФАНТАСТИКА, А ДЕ — РЕАЛЬНІСТЬ?♦ НАЗВІТЬ СИМВОЛИ МЕХАНІЗАЦІЇ ЛЮДСТВА, ОПИСАНІ БРЕДБЕРІ. ПЕРШИЙ — «МЕХАНІЧНИЙ ПЕС» - КІБЕР, ПРИЗНАЧЕНИЙ ДЛЯ ВИЛОВЛЮВАННЯ «ЗЛОЧИНЦІВ», ЯКІ ВИБИВАЮТЬСЯ З СИСТЕМИ. ДРУГИЙ — МОДЕРНІЗОВАНЕ ТЕЛЕБАЧЕННЯ. ТЕЛЕВІЗОРНА СТІНА — СИМВОЛ ЛЮДСЬКОГО БАЙДУЖОСТІ, АТРОФІЇ ДУШІ І ІНТЕЛЕКТУ ЛЮДИНИ МАЙБУТНЬОГО
♦ ЧИ ПОГОДЖУЄТЕСЯ ВИ З ТВЕРДЖЕННЯМ БІТТІ, ЩО ЛЮДИНА ЖИВЕ ЗАРАДИ ЗАДОВОЛЕННЯ ТА ГОСТРИХ ВІДЧУТТІВ?
♦ ЧИ ЩАСЛИВІ НАСПРАВДІ ЛЮДИ В ДЕРЖАВІ МАЙБУТНЬОГО? ЛЮДИ РОЗУЧИЛИСЯ РОБИТИ НАЙГОЛОВНІШЕ, ТЕ, ЩО ВІДРІЗНЯЄ ЇХ ВІД ТВАРИН, — ДУМАТИ. І ЦЕЙ ПРОТИПРИРОДНИЙ БЕЗДУМНИЙ СТАН ПРИЗВОДИТЬ ДО ДУШЕВНОГО ДИСКОМФОРТУ, САМОГУБСТВ, СПЛЕСКІВ АГРЕСІЇ.♦ ЧОМУ, НА ВАШУ ДУМКУ, ОСОБИСТІСТЬ, ЩО ВМІЄ ДУМАТИ, — ГОЛОВНА ПЕРЕШКОДА ДО «ВСЕЗАГАЛЬНОГО ЩАСТЯ»?♦ ЗГАДАЙТЕ, ЯКА КНИГА ПЕРЕВЕРНУЛА ДУШУ МОНТЕГА? ЧОМУ ВІН НАМАГАЄТЬСЯ ВРЯТУВАТИ САМЕ ЇЇ? ВІН ВРЯТУВАВ БІБЛІЮ, ЗОКРЕМА, КНИГУ ЕККЛЕЗІАСТА, ДЕ СКОНДЕНСОВАНА МУДРІСТЬ СТОЛІТЬ. ГЕРОЙ КНИГИ, ЯК І МУДРЕЦЬ ЕККЛЕЗІАСТ, ВПЕВНЕНИЙ, ЩО ВСЕ ПОВЕРНЕТЬСЯ НА КРУГИ СВОЯ.♦ З КНИГИ ПОЧАЛОСЯ ОДУЖАННЯ МОНТЕГА, АЛЕ З КНИГОЮ В ЙОГО ЖИТТЯ УВІЙШЛО СТРАЖДАННЯ. ЩО ЙОМУ ДОВЕЛОСЯ ПЕРЕЖИТИ ПІСЛЯ ТОГО, ЯК ВІН СХОВАВ У СЕБЕ КНИГИ? ПІДОЗРА, НЕДОВІРА, ЗРАДА ДРУЖИНИ, ВІДМОВА СУСІДІВ ВІД СПІЛКУВАННЯ З НИМ, ПІДПАЛ ЙОГО БУДИНКУ, ПЕРЕСЛІДУВАННЯ, ВТЕЧА ГЕРОЯ І Т. ІН. РОМАН ЗАВЕРШУЄТЬСЯ МАСШТАБНОЮ ВІЙНОЮ ТА БОМБАРДУВАННЯМ, АЛЕ НАПРИКІНЦІ ТВОРУ ЗВУЧИТЬ ЛЕГЕНДА ПРО ФЕНІКСА. ДЛЯ ЧОГО АВТОР УВОДИТЬ ЦЮ ЛЕГЕНДУ? КОМЕНТАР ВЧИТЕЛЯ. ВАЖЛИВЕ МІСЦЕ В РОМАНІ ПОСІДАЄ ТЕМА АПОКАЛІПСИСУ.
АПОКАЛІПТИЧНІ БАЧЕННЯ СВІТУ СФОРМУВАЛОСЯ В АМЕРИКАНСЬКІЙ ФАНТАСТИЦІ ПІСЛЯ ВИБУХУ АТОМНОЇ БОМБИ В 1945 Р. ПРОТЯГОМ ВСІЄЇ РОЗПОВІДІ В «451° ЗА ФАРЕНГЕЙТОМ» ТРАПЛЯЮТЬСЯ ЗГАДКИ ПРО МАЙБУТНЮ ВІЙНУ. І НЕ ВИПАДКОВО КНИГА ЗАКІНЧУЄТЬСЯ ВИБУХОМ АТОМНОЇ БОМБИ. БРЕДБЕРІ ВВАЖАЄ, ЩО ПОТРІБНО ПОВЕРНУТИ СВІТ ДО ПОЧАТКОВОЇ ТОЧКИ ВІДЛІКУ.
ЗАВДАННЯ ДОЧИТАТИ РОМАН Р. Д. БРЕДБЕРІ «451° ЗА ФАРЕНГЕЙТОМ»
На ст. 274 вивчи терміни***************************
5 травня 2021
Рей Дуглас Бредбері (1920-2012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопїї «451° за Фаренгейтом»
Рей Дуглас Бредбері (1920-2012). «451° за Фаренгейтом». Тривога за майбутнє суспільства в романі-антиутопїї «451° за Фаренгейтом»
ПЕРЕГЛЯНЕМО ВІДЕОУРОК
ЖАНР ТВОРУ
ПРОСЛУХАЙТЕ
ЗАКОНСПЕКТУЙ
ОЗНАЙОМСЯ
Прочитай роман-антиутопію "451 за Фаренгейтом"
*******************************************
28-30 квітня 2021
Ерік Вольф Сігел «Історія одного кохання». Розповідь про зворушливе і трагічне кохання студента, сина мільйонера, до дочки бідного італійського емігранта"
КОХАННЯ – ЦЕ КОЛИ НЕ ТРЕБА ГОВОРИТИ «ПРОБАЧ» ЕРІК СІГЕЛ «ІСТОРІЯ ОДНОГО КОХАННЯ»
Кожна людина має свій шлях у житті, шлях радості й печалі, турбот і піклувань, любові і розчарування, шлях вічності. Кожен шукає в житті собі друга, партнера, того, хто здатний зрозуміти, розділити радощі та печалі. Усі ми прагнемо любові, прагнемо любити і хочемо, щоб любили нас, а для цього потрібен об’єкт нашої любові. Саме це штовхає нас шукати ту єдину (єдиного), котра стане втіленням наших мрій і сподівань
Отже, сьогодні ми будемо говорити про кохання, про таке кохання, коли не треба говорити «пробач».
Непроста у нас буде розмова. Хочеться підняти дуже важливі питання, відповіді на які, здавалося б, знайти легко, але насправді – непросто.
СЛОВНИКОВА РОБОТА
Кохання або любов - почуття глибокої сердечної прихильності до особи іншої статі. (Тлумачний словник)
ПЕРЕГЛЯНЬ
ВИЗНАЧЕННЯ ЖАНРУ ТВОРУ ЕРІКА СІГАЛА.
Жанр твору Еріка Сігела – кінороман. Кінороманом називають сценарій, зумисним чином перероблений для читання (при переробці вилучаються специфічні кінематографічні терміни, розширюються діалогічні сцени, вводяться ліричні відступи, граматичний теперішній час змінюється минулим тощо). У 1969 році Ерік Сігел написав роман про любов студента Гарварду і студентки Редкліффського коледжу. Роман Сігела не викликав цікавості видавців, і літературний агент автора запропонував йому написати на його основі сценарій, який придбала кіностудія Paramount Pictures. Фільм «Історія любові» (Love Story, режисер Артур Гіллер) за сценарієм Сігала вийшов на екрани 1970 року. Картина, головні ролі в якій зіграли Райан О'Ніл і Елі Макгроу, стала лідером прокату 1971 року і була номінована на 7 премій «Оскар», у тому числі за найкращий сценарій, проте отримала лише одну нагороду – за музику (автор – Френсіс Лей, музична тема з фільму набула світової популярності). Після початку зйомок Paramount Pictures запропонувала Сігалу знов переробити сценарій на роман. Книга «Історія любові», що надійшла у продаж до прем'єри фільму, стала бестселером в США і була перекладена 33 мовами (в тому числі українською – переклад був опублікований у журналі «Всесвіт»).
Що таке бестселер?Бестселер (з англ. bestseller — той, що добре продається) – популярна книжка, яка потрапила до списку тих, які найбільше продаються.Термін «бестселер» не визначає літературної якості твору, він лише говорить про його велику популярність.
Що таке бестселер?
«ІСТОРІЯ ОДНОГО КОХАННЯ» ЕРІКА СІГЕЛА — ЗВИЧАЙНА ІСТОРІЯ, СТАРА ЯК СВІТ, НЕ СЕНТИМЕНТАЛЬНА, АЛЕ ПРОНИКЛИВА ТА ЩИРА НАСТІЛЬКИ, ЩО НІКОГО НЕ ЗАЛИШАЄ БАЙДУЖИМ.
ПРОЧИТАЙТЕ «ІСТОРІЮ ОДНОГО КОХАННЯ» ЕРІКА СІГЕЛА
*******************************************
23 квітня
ПЕРСОНАЖІ-«ДВІЙНИКИ» В ПОВІСТІ М.БУЛГАКОВА "СОБАЧЕ СЕРЦЕ"
СКАЖІТЬ, ЧИ МАЄ ПРАВО ЛЮДИНА НА ПРОВЕДЕННЯ НАУКОВИХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ?
І ХТО ПОВИНЕН НЕСТИ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ ЗА ЇХ РЕЗУЛЬТАТИ?
ЩЕ ДРЕВНІЙ КОМЕДІОГРАФ ТЕРЕНЦІЙ СКАЗАВ: «ВИЩА ПРАВО ЧАСТО Є ВИЩА ЗЛО». ТАК, МИ ЗНАЄМО, ЩО СПРОБИ ЗМІНИТИ ПРИРОДУ, ЛЮДИНУ, СУСПІЛЬСТВО ЧАСТО НОСЯТЬ ТРАГІЧНИЙ, НЕЗВОРОТНИЙ ХАРАКТЕР, ТОМУ ЩО БУДЬ-ЯКЕ ВЕЛИКЕ ВІДКРИТТЯ, ПОЗБАВЛЕНЕ МОРАЛЬНОСТІ, НЕСЕ ЛЮДЯМ ЗАГИБЕЛЬ. СЬОГОДНІ МИ ПРОДОВЖИМО РОБОТУ НАД ПОВІСТЮ БУЛГАКОВА «СОБАЧЕ СЕРЦЕ», В ОСНОВІ ЯКОЇ ЛЕЖИТЬ ЕКСПЕРИМЕНТ ГЕНІАЛЬНОГО ВЧЕНОГО. НАШЕ ЗАВДАННЯ - ЗРОЗУМІТИ МОРАЛЬНУ СУТНІСТЬ ЕКСПЕРИМЕНТУ, ОСМИСЛИТИ ЙОГО РЕЗУЛЬТАТИ І АКТУАЛЬНІСТЬ. ДЛЯ ЦЬОГО ЗВЕРНЕМОСЯ ДО ЗМІСТУ ТВОРУ. АНАЛІЗ ОБРАЗІВ ПОВІСТІ
ЯКА РОЛЬ ШВОНДЕРА У ВИХОВАННІ ШАРИКОВА? ЧОМУ ПРОФЕСОР ПРЕОБРАЖЕНСЬКИЙ КАЖЕ, ЩО "ШВОНДЕР І Є НАЙГОЛОВНІШИЙ ДУРЕНЬ"? ГОЛОВА БУДИНКОМУ ШВОНДЕР ПОДІБНИЙ ДО КАЗКОВОГО ГНОМА, І МОЖЛИВОСТІ У НЬОГО ТЕЖ КАЗКОВІ. ШВОНДЕР - ЦЕ ЛЮДИНА, У ЯКОЇ ЗА ДУШЕЮ НЕМАЄ НІЧОГО: ВІН ЖАЛЮГІДНИЙ, ХОЧА АМБІТНИЙ; ЗЛІСНИЙ, ВІН ВВАЖАЄ СЕБЕ УЛАШТОВУВАЧЕМ НОВОГО ЖИТТЯ. ВІН РОБИТЬ ІДЕОЛОГІЧНИЙ ВПЛИВ НА ШАРИКОВА. ПРОФЕСОР ЦЕ ПОМІЧАЄ:«НУ ТАК ОТ, ШВОНДЕР І Є НАЙГОЛОВНІШИЙ ДУРЕНЬ. ВІН НЕ РОЗУМІЄ, ЩО ШАРИКОВ ДЛЯ НЬОГО ГРІЗНІША НЕБЕЗПЕКА, НІЖ ДЛЯ МЕНЕ. НУ, ЗАРАЗ ВІН ВСІЛЯКО НАМАГАЄТЬСЯ НАЦЬКУВАТИ ЙОГО НА МЕНЕ МІРКУЮЧИ, ЩО ЯКЩО ХТО-НЕБУДЬ У СВОЮ ЧЕРГУ НАЦЬКУЄ ШАРИКОВА НА САМОГО ШВОНДЕРА, ТО ВІД НЬОГО ЗАЛИШАТЬСЯ ТІЛЬКИ РІЖКИ ТА НІЖКИ. У НЬОГО НАЙПАРШИВІШЕ СЕРЦЕ З УСІХ, ЯКІ ІСНУЮТЬ В ПРИРОДІ!» ЙОГО ПРИНЦИП - ВІДІБРАТИ І ПОДІЛИТИ. ВІН ХОЧЕ ОТРИМУВАТИ ВІД ЖИТТЯ ВСЕ, НІЧОГО НЕ РОБЛЯЧИ, ЗАВАЖАЮЧИ ПРАЦЮВАТИ ТАКИМ, ЯК БОРМЕНТАЛЬ І ПРЕОБРАЖЕНСЬКИЙ. ВІН ВВАЖАЄ В ПРАВІ НАХАБНО РОЗПОРЯДЖАТИСЯ ВЛАСНІСТЮ ЛЮДЕЙ, ДИКТУВАТИ, ДЕ ЇМ ПРАЦЮВАТИ, СПАТИ, ПРИЙМАТИ ЇЖУ. ШВОНДЕР НАДАЄ ШАРИКОВУ СОЦІАЛЬНИЙ СТАТУС, ДАЄ КОЛИШНЬОМУ ПСОВІ ПРАВА, ОЗБРОЮЄ «ІДЕЙНОЮ ФРАЗОЮ». ЦЕ ВІН РОБИТЬ НЕ З ЛЮДИНОЛЮБСТВА, А ЛИШЕ ДЛЯ ТОГО, ЩОБ ПОКАЗАТИ СВОЮ ВЛАДУ, ПОКОМАНДУВАТИ « ІНТЕЛІГЕНЦІЄЮ». ДЛЯ ЦЬОГО ВІН ПРОВОКУЄ ШАРИКОВА, НАЦЬКОВУЄ ЙОГО НА ПРОФЕСОРА). ШВОНДЕР З ПОЧТОМ - ЦЕ МАНЕКЕНИ, У ЯКИХ ЗА ДУШЕЮ НЕМАЄ НІЧОГО: ВОНИ ЖАЛЮГІДНІ, ХОЧА У НИХ АМБІЦІЇ; ЗНАЧНІ, ЗЛІСНІ, ВОНИ ВВАЖАЮТЬ СЕБЕ ОРГАНІЗАТОРАМИ НОВОГО ЖИТТЯ.
ЧОМУ ШАРИКОВ І ШВОНДЕР ТАК ШВИДКО ЗНАХОДЯТЬ СПІЛЬНУ МОВУ?УЖЕ З ПЕРШОЇ РОЗМОВИ ЧЛЕНІВ ДОМКОМА З ПРОФЕСОРОМ ВИДНО, ЩО ЦІ ЛЮДИ В СВОЄМУ РОЗВИТКУ ПІШЛИ НЕ НАБАГАТО ДАЛІ ШАРИКОВА. І ВОНИ ПРАГНУТЬ ВСЕ ПОДІЛИТИ, ХОЧА НАВІТЬ КЕРУВАТИ РОБОТОЮ ДОМКОМА ПО-СПРАВЖНЬОМУ НЕ МОЖУТЬ: БЛИЗЬКО-ТО ЯКРАЗ В БУДИНКУ І НЕМАЄ. МОЖНА СПІВАТИ ХОРОМ (ЩО Б НЕ ГОВОРИВ ПИЛИП ПИЛИПОВИЧ, АЛЕ І САМ ВІН ЧАСТЕНЬКО НАСПІВУЄ ФАЛЬШИВИМ ДЕРЕНЧЛИВИМ ГОЛОСОМ), АЛЕ НЕ МОЖНА СПІВАТИ ХОРОМ ЗАМІСТЬ ОСНОВНОЇ СВОЄЇ РОБОТИ.
ШВОНДЕР НЕНАВИДИТЬ ПРОФЕСОРА, ТАК ЯК, ВІДЧУВАЮЧИ ВОРОЖІСТЬ ВЧЕНОГО, НЕ В СИЛАХ ДОВЕСТИ ЦЕ І "РОЗ'ЯСНИТИ" ЙОГО СПРАВЖНЮ АНТИРЕВОЛЮЦІЙНУ СУТНІСТЬ (І ТУТ ШВОНДЕРУ В ІНТУЇЦІЇ НЕ ВІДМОВИШ!) ДЛЯ ШВОНДЕРА ШАРИКОВ - ІНСТРУМЕНТ БОРОТЬБИ З ПРОФЕСОРОМ: АДЖЕ ЦЕ ШВОНДЕР ПІДУЧИВ ШАРИКОВА ВИМАГАТИ ЖИТЛОПЛОЩУ , РАЗОМ ВОНИ ПИШУТЬ ДОНОС. АЛЕ ДЛЯ ШВОНДЕРА - ЦЕ ПРАВИЛЬНИЙ ВЧИНОК, А ДОНОС - СИГНАЛ, ТОМУ ЩО ВОРОГА ТРЕБА ВИВЕСТИ НА ЧИСТУ ВОДУ І ЗНИЩИТИ В ІМ'Я МАЙБУТНЬОГО ЩАСЛИВОГО ЖИТТЯ. У БІДНІЙ ГОЛОВІ ШВОНДЕРА НІЯК НЕ ВКЛАДАЄТЬСЯ, ЧОМУ ЛЮДИНА, ЗА ВСІМА ПРИКМЕТАМИ Є ВОРОГОМ РАДЯНСЬКОЇ ВЛАДИ, ЗНАХОДИТЬСЯ ПІД ЇЇ ЗАХИСТОМ! ОТЖЕ, "ХРЕЩЕНИЙ БАТЬКО" ПОЛІГРАФА ПОЛІГРАФОВИЧА ВСЕЛЯЄ СВОЄМУ ВИХОВАНЦЮ ІДЕЇ ПРО ЗАГАЛЬНУ РІВНІСТЬ, БРАТЕРСТВО І СВОБОДУ. ПОТРАПЛЯЮЧИ В СВІДОМІСТЬ, В ЯКОМУ ПЕРЕВАЖАЮТЬ ТВАРИННІ ІНСТИНКТИ, ВОНИ ЛИШЕ МНОЖАТЬ АГРЕСИВНІСТЬ "НОВОЇ ЛЮДИНИ". ШАРИКОВ ВВАЖАЄ СЕБЕ ПОВНОЦІННИМ ЧЛЕНОМ СУСПІЛЬСТВА НЕ ТОМУ, ЩО ЗРОБИВ ЩОСЬ ДЛЯ БЛАГА ЦЬОГО СУСПІЛЬСТВА, А ТОМУ, ЩО ВІН "НЕ НЕПМАН". У БОРОТЬБІ ЗА ІСНУВАННЯ ШАРИКОВ НЕ ЗУПИНИТЬСЯ НІ ПЕРЕД ЧИМ. ЯКЩО ЙОМУ ЗДАСТЬСЯ, ЩО ШВОНДЕР ЗАЙМАЄ ЙОГО МІСЦЕ ПІД СОНЦЕМ, ЗНАЧИТЬ, ЙОГО АГРЕСИВНІСТЬ БУДЕ СПРЯМОВАНА НА ШВОНДЕРА. "ШВОНДЕР - ДУРЕНЬ", ТОМУ ЩО НЕ РОЗУМІЄ, ЩО НЕЗАБАРОМ ВІН САМ ЗМОЖЕ СТАТИ ЖЕРТВОЮ МОНСТРА, ЯКОГО ТАК ПОСИЛЕНО "РОЗВИВАЄ".
ЯКА ДІЯ СТРАШНІША: ФІЗИЧНА АБО ІДЕОЛОГІЧНА? НА ЖАЛЬ, БУДЬ-ЯКОГО НАСИЛЬСТВА ВИПРАВДАТИ НЕ МОЖНА. ДОВЕДЕТЬСЯ ПОСТАВИТИ ЗНАК РІВНОСТІ. СПАДКОВІСТЬ І ВИХОВАННЯ ШВОНДЕРА НАРОДЖУЮТЬ АГРЕСИВНОГО, ЗЛОГО ШАРИКОВА, ЯКИЙ НЕСЕ ЗАГРОЗУ НЕ ЛИШЕ ПРОФЕСОРОВІ ПРЕОБРАЖЕНСЬКОМУ, АЛЕ І САМОМУ ШВОНДЕРУ. А ЯК ЦЕ ПОВОДИТИСЬ «ПО-СПРАВЖНЬОМУ», НА ДУМКУ ШАРИКОВА? ЦЕ ГРУБО, НАХАБНО, НЕВИХОВАНО, БЕЗПАРДОННО. ШАРИКОВ УПЕВНЕНИЙ, ЩО ВІН ВСЕ ЗНАЄ ПРО ЖИТТЯ: ЗНАЄ, ЯК ПОВОДИТИСЯ ЗА СТОЛОМ, ЗНАЄ, ДЕ МОЖНА ЦІКАВО ПРОВЕСТИ ЧАС.
ВИСНОВОК. ПРОФЕСОР ПРЕОБРАЖЕНСЬКИЙ ВСЕ-ТАКИ НЕ ЗАЛИШАЄ ДУМКИ ЗРОБИТИ З ШАРИКОВА ЛЮДИНУ. ВІН СПОДІВАЄТЬСЯ НА ЕВОЛЮЦІЮ, ПОСТУПОВИЙ РОЗВИТОК. АЛЕ РОЗВИТКУ НЕМАЄ І НЕ БУДЕ, ЯКЩО САМА ЛЮДИНА ДО НЬОГО НЕ ПРАГНЕ. НАСПРАВДІ УСЕ ЖИТТЯ ПРОФЕСОРА ПЕРЕТВОРЮЄТЬСЯ НА СУЦІЛЬНИЙ КОШМАР. У БУДИНКУ НЕМАЄ НІ СПОКОЮ, НІ ПОРЯДКУ. ЦІЛИМИ ДНЯМИ ЧУТНІ НЕЦЕНЗУРНА ЛАЙКА І БРЯЗЧАННЯ БАЛАЛАЙКИ. ШАРИКОВ ПРИХОДИТЬ ДОДОМУ П'ЯНИМ, ПРИСТАЄ ДО ЖІНОК, ЛАМАЄ І КРУШИТЬ ВСЕ НАВКРУГИ. ВІН СТАВ ГРОЗОЮ НЕ ЛИШЕ ДЛЯ МЕШКАНЦІВ КВАРТИРИ, АЛЕ І ДЛЯ МЕШКАНЦІВ УСЬОГО БУДИНКУ. А ЩО ЗДАТНІ НАТВОРИТИ ШАРИКОВИ, ЯКЩО ДАТИ ЇМ В ЖИТТІ ПОВНУ ВОЛЮ? СТРАШНО УЯВИТИ СОБІ КАРТИНУ ТОГО ЖИТТЯ, ЯКЕ ВОНИ ЗДАТНІ СТВОРИТИ НАВКОЛО СЕБЕ.
ЧОМУ ШАРИКОВ І ШВОНДЕР ТАК ШВИДКО ЗНАХОДЯТЬ СПІЛЬНУ МОВУ?
ВИСНОВОК. ПРОФЕСОР ПРЕОБРАЖЕНСЬКИЙ ВСЕ-ТАКИ НЕ ЗАЛИШАЄ ДУМКИ ЗРОБИТИ З ШАРИКОВА ЛЮДИНУ. ВІН СПОДІВАЄТЬСЯ НА ЕВОЛЮЦІЮ, ПОСТУПОВИЙ РОЗВИТОК. АЛЕ РОЗВИТКУ НЕМАЄ І НЕ БУДЕ, ЯКЩО САМА ЛЮДИНА ДО НЬОГО НЕ ПРАГНЕ. НАСПРАВДІ УСЕ ЖИТТЯ ПРОФЕСОРА ПЕРЕТВОРЮЄТЬСЯ НА СУЦІЛЬНИЙ КОШМАР. У БУДИНКУ НЕМАЄ НІ СПОКОЮ, НІ ПОРЯДКУ. ЦІЛИМИ ДНЯМИ ЧУТНІ НЕЦЕНЗУРНА ЛАЙКА І БРЯЗЧАННЯ БАЛАЛАЙКИ. ШАРИКОВ ПРИХОДИТЬ ДОДОМУ П'ЯНИМ, ПРИСТАЄ ДО ЖІНОК, ЛАМАЄ І КРУШИТЬ ВСЕ НАВКРУГИ. ВІН СТАВ ГРОЗОЮ НЕ ЛИШЕ ДЛЯ МЕШКАНЦІВ КВАРТИРИ, АЛЕ І ДЛЯ МЕШКАНЦІВ УСЬОГО БУДИНКУ.
*******************************************
22 квітня 2021
КОНФЛІКТ НАТОВПУ, МАСОВОЇ СВІДОМОСТІ ТА ІНТЕЛЕКТУ, КУЛЬТУРИ"
ІДЕЯ ПЕРЕТВОРЕННЯ СВІТУ ДАВНЯ ТА БЛАГОРОДНА, ЇЇ ПІДТРИМУВАЛИ Й РОЗВИВАЛИ КРАЩІ ЛЮДИ В ІСТОРІЇ, АЛЕ ВАЖЛИВО РОЗРІЗНЯТИ ПОНЯТТЯ «ПЕРЕТВОРЕННЯ» І «РУЙНАЦІЯ», РЕВОЛЮЦІЮ ТА ЕВОЛЮЦІЮ. ПОВІСТЬ МИХАЙЛА БУЛГАКОВА «СОБАЧЕ СЕРЦЕ» МАЄ В СОБІ АВТОРСЬКИЙ ПОГЛЯД НА ВСЕ, ЩО ВІДБУВАЛОСЯ В СРСР 20-Х РОКІВ І ЩО ВЛАДА НАЗИВАЛА БУДІВНИЦТВОМ СОЦІАЛІЗМУ. ДІЇ ВЛАДИ БІЛЬШОВИКІВ У СТАВЛЕННІ ДО НАРОДУ СПРИЙМАЛИСЯ М. О. БУЛГАКОВИМ САМЕ ЯК ЕКСПЕРИМЕНТ, ВЕЛИЧЕЗНИЙ ЗА МАСШТАБАМИ Й БІЛЬШ НІЖ НЕБЕЗПЕЧНИЙ. ДО СПРОБ СТВОРЕННЯ НОВОГО, ДОСКОНАЛОГО СУСПІЛЬСТВА РЕВОЛЮЦІЙНИМИ МЕТОДАМИ, ДО ВИХОВАННЯ ТИМИ Ж МЕТОДАМИ НОВОЇ ЛЮДИНИ ВІН СТАВИВСЯ ДОСИТЬ СКЕПТИЧНО. ПИСЬМЕННИК УВАЖАВ ЦЕЙ ПРОЦЕС ВТРУЧАННЯМ У ПРИРОДНИЙ ХІД РЕЧЕЙ, НАСЛІДКИ ЯКОГО МОГЛИ ВИЯВИТИСЯ ЖАХЛИВИМИ ДЛЯ ВСІХ, ЗОКРЕМА Й ДЛЯ САМИХ ЕКСПЕРИМЕНТАТОРІВ, ЩО ЗГОДОМ ІСТОРІЯ Й ПІДТВЕРДИЛА
РАБОТА З ТЕКСТОМ ПОВІСТІ
- Яка подія лежить в основі сюжету?
(В квартирі професора Преображенського шляхом пересадки гіпофіза загиблого Клима Чугункина на мозок собаки отримано людиноподібна істота).
- А які наслідки експерименту професора Преображенського?
(В результаті операції вірний і кмітливий пес перетворився в тупого і невдячного мужика. Тобто відбулася революція в природознавстві, в хірургії, в природі: не шляхом поступового розвитку, а в результаті різкого стрибка, переходу з одного якісного стану - тварини - в інше – людське).
- Отже, Шарик перетворюється в Шарикова.
- Який же він, новоявлений чоловік, Поліграф Поліграфович Шаріков?
ПОРІВНЯЛЬНА ХАРАКТЕРИСТИКА ШАРИКА І ШАРИКОВА
Дай відповіді на питання (усно)
ІСНУВАННЮ ПРОВОКАТОРА-ПРЕДСТАВНИКА НИЗОВОЇ ВЛАДИ ШВОНДЕРА, ЯКИЙ ПРАГНЕ
«УЩІЛЬНИТИ»_ПРОФЕСОРА, ВІДВОЮВАТИ У НЬОГО ЧАСТИНУ КІМНАТ - ІНШИМИ СЛОВАМИ,
ВКАЗАТИ ІНТЕЛІГЕНЦІЇ ЇЇ МІСЦЕ В СЬОГОДНІШНЬОМУ СВІТІ. ШВОНДЕР «СПУСКАЄ СОБАКУ» -
ДЛЯ НАСТУПУ НА ПРОФЕСОРА ВИКОРИСТОВУЄ ШАРИКОВА: ВИРОБЛЯЄ ЙОГО В «ТОВАРИШІ»,
ВСЕЛЯЄ ЙОМУ ДУМКУ ПРО ЙОГО ПРОЛЕТАРСЬКЕ ПОХОДЖЕННЯ, ЗНАХОДИТЬ ЙОМУ СЛУЖБУ
ВІДПОВІДНО ДО ПОТЯГОМ СЕРЦЯ, «ВИПРАВЛЯЄ» ЙОМУ «ПАПЕРУ» І ВСЕЛЯЄ ДУМКУ ПРО ПРАВО
НА ЖИТЛОПЛОЩУ ПРОФЕСОРА. ВІН ЖЕ НАДИХАЄ ШАРИКОВА НАПИСАТИ ДОНОС НА ПРОФЕСОРА.
УСПАДКУВАВ РАЗОМ З ГІПОФІЗОМ КЛИМА ЧУГУНКИНА ЙОГО СОЦІАЛЬНИЙ ОБРАЗ: ТРИ СУДИМОСТІ,
ЗЛОДІЙСТВО, ПИЯЦТВО, ВУЛЬГАРНІСТЬ І НАВІТЬ ВМІННЯ ГРАТИ НА БАЛАЛАЙЦІ.
ЗРОБИТИ ЛЮДИНУ - ЗНАЧИТЬ, ЦЕ НІКОМУ НЕ ВДАСТЬСЯ, НІЯКА РАДЯНСЬКА ВЛАДА НЕ ЗМОЖЕ
ЗРОБИТИ З ЛЮМПЕНІВ ГІДНИХ ГРОМАДЯН. КОЖЕН ПОВИНЕН БУТИ НА СВОЄМУ МІСЦІ.
ЗА СЛОВАМИ ПРОФЕСОРА , КУХАРКА НЕ МОЖЕ КЕРУВАТИ ДЕРЖАВОЮ.
НАРОДИТИ КОЛИ ЗАВГОДНО. АДЖЕ НАРОДИЛА Ж У ХОЛМОГОРАХ МАДАМ ЛОМОНОСОВА ЦЬОГО
СВОГО ЗНАМЕНИТОГО! ... ЛЮДСТВО САМЕ ПІКЛУЄТЬСЯ ПРО ЦЕ І В ЕВОЛЮЦІЙНОМУ ПОРЯДКУ
ЩОРОКУ НАПОЛЕГЛИВО, ВИДІЛЯЮЧИ З МАСИ ВСЯКОЇ МЕРЗОТИ, СТВОРЮЄ ДЕСЯТКАМИ ВИДАТНИХ
ГЕНІЇВ, ЩО ПРИКРАШАЮТЬ ЗЕМНУ КУЛЮ!»
СЛОВАМИ САМОГО ПРОФЕСОРА ПРЕОБРАЖЕНСЬКОГО БУЛГАКОВ ГОВОРИТЬ, ЩО ВСЕ ПОВИННО
ВІДБУВАТИСЯ ПРИРОДНИМ ШЛЯХОМ.
ВПЕВНЕНО ЗАСТІБАЮТЬ СВОЇ ВЛАСНІ ШТАНИ», ЦЕ ОЗНАЧАЄ, ЩО РУХ ВПЕРЕД МОЖЛИВО В
РЕЗУЛЬТАТІ ПОСТУПОВОГО РОЗВИТКУ ЛЮДИНИ, А ВИЙШЛО, ЩО РЕВОЛЮЦІЯ ТІЛЬКИ ПЕРЕСТАВИЛА
ЛЮДЕЙ В СУСПІЛЬСТВІ, АЛЕ НЕ ЗМІНИЛА ЇХ СВІДОМІСТЬ В КРАЩУ СТОРОНУ.
НАРВАВСЯ! » - ПРОФЕСОР ЗРОЗУМІВ СВОЮ ПОМИЛКУ НА ДЕСЯТИЙ ДЕНЬ ПІСЛЯ ОПЕРАЦІЇ,
А ОСЬ ШВОНДЕРИ І ШАРИКОВИ НЕ РОЗУМІЮТЬ, ЩО ПОТРІБНО НЕ ДІЛИТИ ВСЕ ПОРІВНУ, А
ТВОРИТИ САМИМ, НАПОЛЕГЛИВО ПРАЦЮВАТИ, І ПЕРШ ЗА ВСЕ, НАД САМИМ СОБОЮ.
ВИПИШІТЬ ЦИТАТИ ДО ОБРАЗУ ПРОФЕСОРА ПРЕОБРАЖЕНСЬКОГО (РОБОТУ ВИШЛІТЬ МЕНІ У ВАЙБЕР)
*******************************************
16 КВІТНЯ 2021
«СОБАЧЕ СЕРЦЕ» ЯК МЕТАФОРА СОЦІАЛЬНИХ ЕКСПЕРИМЕНТІВ РЕВОЛЮЦІЙНОЇ ДОБИ"
Опрацюй творчу ІСТОРІю ПОВІСТІ
ПОВІСТЬ "СОБАЧЕ СЕРЦЕ" МАЄ ЄВАНГЕЛЬСЬКУ СИМВОЛІКУ. ДІЯ ВІДБУВАЄТЬСЯ НАПЕРЕДОДНІ РІЗДВА, А ПРОФЕСОР НОСИТЬ ПРІЗВИЩЕ ПРЕОБРАЖЕНСЬКИЙ («ПРІЗВИЩЕ, ЩО ГОВОРИТЬ», - ЗАСІБ ХАРАКТЕРИСТИКИ ГЕРОЯ). ПИСЬМЕННИК УСІМА МОЖЛИВИМИ ЗАСОБАМИ ВКАЗУЄ НА ПРОТИПРИРОДНІСТЬ ТОГО, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ, НА ТЕ, ЩО ТЕ, ЩО ВІДБУВАЄТЬСЯ, Є АНТИТВОРІННЯ, ПАРОДІЯ НА РІЗДВО. ПОВІСТЬ «СОБАЧЕ СЕРЦЕ» НАПИСАНА В 1925 РОЦІ, ВОНА ЗАВЕРШУЄ ЦИКЛ САТИРИЧНИХ ТВОРІВ АВТОРА. ЧОМУ САМЕ В ЦЕЙ ЧАС БУЛГАКОВ ПИШЕ САТИРИЧНІ ТВОРИ? ЩОБ ВІДПОВІСТИ НА ЦЕ ПИТАННЯ, ЗГАДАЙТЕ, ЯК БУЛГАКОВ СПРИЙНЯВ ЖОВТНЕВУ РЕВОЛЮЦІЮ? УКРАЙ НЕГАТИВНО. ВСЕ, ЩО ВІДБУВАЛОСЯ НАВКРУГИ, ЩО ІМЕНУВАЛОСЯ БУДІВНИЦТВОМ СОЦІАЛІЗМУ, СПРИЙМАЛОСЯ ПИСЬМЕННИКОМ ЯК НЕБЕЗПЕЧНИЙ І ВЕЛИЧЕЗНИЙ ПО МАСШТАБАХ ЕКСПЕРИМЕНТ. БУЛГАКОВ ВВАЖАВ, ЩО СИТУАЦІЯ, ЯКА СКЛАЛАСЯ В ПЕРШІ ДЕСЯТИЛІТТЯ ПІСЛЯ ЖОВТНЕВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ, ТРАГІЧНА. ЛЮДИ ПЕРЕТВОРЕНІ НА СІРУ, ОДНОРІДНУ, БЕЗЛИКУ МАСУ. ЗМІНИЛИСЬ ПОНЯТТЯ ПРО ВІЧНІ ЦІННОСТІ. ПЕРЕВАЖАЮТЬ ТУПІСТЬ, УБОГІСТЬ, БЕЗДУХОВНІСТЬ, ПРИМІТИВНІСТЬ. УСЕ ЦЕ ВИКЛИКАЄ У ПИСЬМЕННИКА ПОЧУТТЯ НЕПРИЯЗНІ, ОБУРЕННЯ. МАБУТЬ, ЦЕ І СПРИЯЛО ТОМУ, ЩО В ПЕРШІ ДЕСЯТИЛІТТЯ ПІСЛЯ ЖОВТНЕВОЇ РЕВОЛЮЦІЇ З'ЯВИЛИСЯ САТИРИЧНІ ТВОРИ
ЗАКОНСПЕКТУЙ І ВИВЧИ
Опрацюй матеріал
ТВОРЧІСТЬ БУЛГАКОВА РІЗНОМАНІТНА, А САТИРА НЕПОВТОРЮВАНА І БАГАТОПЛАНОВА. ВИГАДУВАТИ БУЛГАКОВ ПОЧАВ В ПІДЛІТКОВІ РОКИ. ГЛУЗЛИВІСТЬ, ХУДОЖНІЙ АРТИСТИЗМ, ТЯГА ДО ТЕАТРАЛЬНОСТІ, І В ТОЙ ЖЕ ЧАС СХИЛЬНІСТЬ ДО ПИЛЬНОГО АНАЛІЗУ СФОРМУВАЛИ ЙОГО НЕПОВТОРНИЙ СТИЛЬ, В ЙОГО ТВОРАХ ТІСНО ПЕРЕПЛІТАЮТЬСЯ РЕАЛЬНІСТЬ І ФАНТАЗІЯ, АДЖЕ ВІН ВВАЖАВ, ЩО ЖИТТЯ ІНОДІ НАСТІЛЬКИ НЕЙМОВІРНЕ, ЩО МОЖЕ ЗДАВАТИСЯ НАДПРИРОДНИМ.
ПІДЗАГОЛОВОК ПОВІСТІ - «ЖАХЛИВА ІСТОРІЯ». ЧОМУ? У ПОВІСТІ РОЗПОВІДАЄТЬСЯ ПРО ПЕРЕТВОРЕННЯ СОБАКИ НА ЛЮДИНУ, ПРО ПЕРЕТВОРЕННЯ «МИЛОГО ПСА» НА «МЕРЗОТУ». ПЕРЕБІЛЬШУЮЧИ, БУЛГАКОВ ПОКАЗУЄ, ХТО «ЗАХОПИВ» РОСІЮ В РЕЗУЛЬТАТІ ПЕРЕВОРОТУ. ШАРИКОВ - МОДЕЛЬ НОВОГО «ТРУДОВОГО ЕЛЕМЕНТУ», ПРОЛЕТАРІАТУ, ЯКИЙ НЕ ПОВАЖАЄ МИНУЛЕ, ДУМАЄ, ЩО ЙОМУ ВСЕ ДОЗВОЛЕНО І УСІ ПОВИННІ ЙОМУ ПІДКОРЯТИСЬ.
- ЩО ЛЕЖИТЬ В ОСНОВІ СЮЖЕТУ ПОВІСТІ? У ОСНОВІ СЮЖЕТУ - ЕКСПЕРИМЕНТ, ДОСЛІД.
ВПРАВА «АСОЦІАЦІЯ»
З ЧИМ У ВАС АСОЦІЮЮТЬСЯ СЛОВА «ЕКСПЕРИМЕНТ», «ДОСЛІД»? НАУКОВИЙ, НЕБЕЗПЕЧНИЙ, ВДАЛИЙ; ДОСЛІД ХІМІЧНИЙ, НАД ТВАРИНАМИ
- ЗГАДАЙТЕ, ЩО ТАКЕ АЛЕГОРІЯ?
ПОВІСТЬ ЗАСНОВАНА, ПЕРЕДУСІМ, НА АЛЕГОРІЇ. ЙДЕТЬСЯ НЕ ЛИШЕ ПРО ВІДПОВІДАЛЬНІСТЬ УЧЕНОГО ЗА СВІЙ ЕКСПЕРИМЕНТ, ПРО НЕЗДАТНІСТЬ ПЕРЕДБАЧАТИ НАСЛІДКИ СВОЇХ ДІЙ, ПРО ВЕЛИЧЕЗНУ РІЗНИЦЮ МІЖ ЕВОЛЮЦІЙНИМИ ЗМІНАМИ І РЕВОЛЮЦІЙНИМ ВТОРГНЕННЯМ В ЖИТТЯ. ПОВІСТЬ "СОБАЧЕ СЕРЦЕ" НЕСЕ В СОБІ ГРАНИЧНО ЧІТКИЙ АВТОРСЬКИЙ ПОГЛЯД НА ВСЕ, ЩО ВІДБУВАЛОСЯ В КРАЇНІ. А ТЕ, ЩО ВІДБУВАЛОСЯ В КРАЇНІ В 20-І РОКИ ХХ СТОЛІТТЯ І НАЗИВАЛОСЯ БУДІВНИЦТВОМ СОЦІАЛІЗМУ, СПРИЙМАЛОСЯ М.О.БУЛГАКОВИМ САМЕ ЯК ЕКСПЕРИМЕНТ, ВЕЛИЧЕЗНИЙ ПО МАСШТАБАХ І БІЛЬШ НІЖ НЕБЕЗПЕЧНИЙ. ДО СПРОБ СТВОРЕННЯ НОВОГО, ДОСКОНАЛОГО СУСПІЛЬСТВА РЕВОЛЮЦІЙНИМИ, ТОБТО ЩО НЕ ВИКЛЮЧАЮТЬ НАСИЛЬСТВА, МЕТОДАМИ, ДО ВИХОВАННЯ ТИМИ Ж МЕТОДАМИ НОВОЇ, ВІЛЬНОЇ ЛЮДИНИ ВІН ВІДНОСИВСЯ УКРАЙ СКЕПТИЧНО. ПИСЬМЕННИК РАХУВАВ ПЕРЕБУДОВУ РОСІЙСЬКОГО ЖИТТЯ ВТРУЧАННЯМ В ПРИРОДНИЙ ХІД РЕЧЕЙ, НАСЛІДКИ ЯКОГО МОГЛИ ВИЯВИТИСЯ ПЛАЧЕВНИМИ ДЛЯ УСІХ, У ТОМУ ЧИСЛІ І ДЛЯ САМИХ ЕКСПЕРИМЕНТАТОРІВ. І, ДІЙСНО, ІСТОРІЯ ПІДТВЕРДИЛА ЦЕ.
РОБОТА З ТЕКСТОМ
Випишіть цитати до образу Шарікова (роботу вишліть мені у Вайбер)
***************************************
14 КВІТНЯ 2021
МИХАЙЛО БУЛГАКОВ. "СОБАЧЕ СЕРЦЕ" УКРАЇНСЬКІ СТОРІНКИ ЖИТТЯ І ТВОРЧОСТІ
Російський письменник Лев Толстой писав: «По суті, коли ми читаємо або споглядаємо художній твір нового автора, основне запитання, що виникає в нашій душі, завжди таке: «Що ти за людина? І чим відрізняєшся від інших людей, яких я знаю, і що можеш мені сказати нового про те, як треба дивитися на наше життя?» Що б не зображував художник: святих, розбійників, царів, лакеїв — ми шукаємо й бачимо тільки душу самого художника».
Цей інтерес до душі митця, що виникає під час читання його творів, спонукає нас досліджувати біографію, добу, обставини, що формували основні вектори таланту письменника.
Сьгодні звернемо увагу на російського письменника, доля якого напрочуд драматична. Поговоримо про Булгакова-прозаїка, Булгакова-драматурга, Булгакова-сатирика, Булгакова-гуманіста.
Переглянь
Російський письменник Лев Толстой писав: «По суті, коли ми читаємо або споглядаємо художній твір нового автора, основне запитання, що виникає в нашій душі, завжди таке: «Що ти за людина? І чим відрізняєшся від інших людей, яких я знаю, і що можеш мені сказати нового про те, як треба дивитися на наше життя?» Що б не зображував художник: святих, розбійників, царів, лакеїв — ми шукаємо й бачимо тільки душу самого художника».
Цей інтерес до душі митця, що виникає під час читання його творів, спонукає нас досліджувати біографію, добу, обставини, що формували основні вектори таланту письменника.
Сьгодні звернемо увагу на російського письменника, доля якого напрочуд драматична. Поговоримо про Булгакова-прозаїка, Булгакова-драматурга, Булгакова-сатирика, Булгакова-гуманіста.
Прочитай повість"Собаче серце"*****************************************************9 квітня 2021
Б. ШОУ «ПІГМАЛІОН». ДИНАМІКА ОБРАЗУ ЕЛІЗИ ДУЛІТЛ
ПЕРЕГЛЯНЬ
П'єса Б.Шоу - шедевр того проблемного інтелектуального театру, який він прагнув створити. Усе в ній парадоксальне, полемічне, загострене, дає подвійне значення. «Провокуюча» спрямованість п'єси виявляється вже в тому, що її сюжет є іронічною, а подекуди пародійною «модернізацією» давньогрецького міфу про Пігмаліона і Галатею. Шоу невипадково обрав для перетворення Галатеї область фонетики - він сам був великим шанувальником цієї науки і ревно стежив за чистотою англійської мови. Професор фонетики Хіггінс, який у драмі Шоу виступає своєрідним Пігмаліоном, укладає парі з полковником Пікерінгом, що він проведе науковий експеримент - за кілька місяців навчить вуличну торговку квітами Елізу Дуліттл правильній вимові і зробить так, щоб «її з успіхом могли прийняти за герцогиню».
АНАЛІЗ ОБРАЗУ ЕЛІЗИ
Мова Елізи:
«КУДИ ПРЕШ, ФРЕДДІ! ВІЗЬМИ ОЧІ В РУКИ! » «ХІБА ЦЕ СПРАВА? РОЗКИДАВ У БІДНОЇ ВСІ КВІТИ І ЗМИВСЯ, ЯК МИЛЕНЬКИЙ! » «... У МЕНЕ ЗНАЙДЕТЬСЯ ЗДАЧІ». ЧИ НЕ ТУРБУЙТЕСЯ, КЕПТЕН, КУПІТЬ КРАЩЕ КВІТОЧКУ У БІДНОЇ ДІВЧИНИ «НІ РАССТРАЙВТІСЬ, КЕПТЕН; КУПИТИ ЛУЧЧІ КВІТОЧКУ У БІДНІ ДІВЧАТА » У-У-ААААА-У! (1ДІЯ) ПРОФЕСОР ХІГГІНС ХАРАКТЕРИЗУЄ ЇЇ МОВУ ЯК «ПОТВОРНІ І ЖАЛЮГІДНІ ЗВУКИ».
ЕЛІЗА БАЖАЄ БРАТИ УРОКИ: «ФУ-ТИ НУ-ТИ, ЯКІ МИ ГОРДІ! ПОДУМАЄШ ВЕЛИКА ПТИЦЯ - ВЧИТЕЛЬ! » «НЕМА ЧОГО ОБЗИВАТИ МЕНЕ ОПУДАЛОМ, РАЗ Я БАЖАЮ ПЛАТИТИ ЯК ВСЯКА ЛЕДІ». «ДОСИТЬ ВАМ ДУРНЯ ВАЛЯТИ». «ЗОВСІМ Я НЕ БРУДНА: Я МИЛАСЯ, ПЕРЕД ТИМ, ЯК ЙТИ СЮДИ, - ТАК, І ЛИЦЕ МИЛА І РУКИ!» «Я НЕ ЯКА-НЕБУДЬ, Я ЧЕСНА ДІВЧИНА, А ВАШОГО БРАТА Я НАСКРІЗЬ БАЧУ». «ПОДУМАЄШ, ПОТРІБНА МЕНІ ВАША ЦУКЕРКА! ПРОСТО Я ДОБРЕ ВИХОВАНА І ЗНАЮ, ЩО ВИЙМАТИ З РОТА НЕКРАСИВО ». (2 ДІЯ) СПОСІБ ВИРАЖЕННЯ ДУМКИ = СТИЛЬ ПОВЕДІНКИ
МОВА ЕЛІЗИ ДО ЗУСТРІЧІ З ХІГГІНСОМ - ХАРАКТЕРНИЙ ПРИКЛАД МОВИ ПРЕДСТАВНИЦІ НИЖЧОГО КЛАСУ, ЇЇ МОВА ДАЛЕКА ВІД ЛІТЕРАТУРНОЇ НОРМИ.
МОВА ЕЛІЗИ ПІСЛЯ ЗАНЯТЬ З ПРОФЕСОРОМ ХІГГІНСОМ ПРИЙОМ У МІСІС ХІГГІНС: ІДЕАЛЬНА ФОНЕТИКА. ЕЛІЗА ГОВОРИТЬ «ПРИЄМНИМ, МУЗИЧНИМ ГОЛОСОМ, З ПЕДАНТИЧНОЮ РЕТЕЛЬНІСТЮ ВИМОВЛЯЮЧИ СЛОВА» (АВТОРСЬКА РЕМАРКА), ПРОТЕ, ВИРАЗУ «УКОКОШИЛИ СТАРУ», «ПОМЕРТИ», «СПЕРЛИ», «ЦЬОГО ДЖИНУ СОБІ В ГЛОТКУ ПЕРЕЛИВ» НЕ ВІДПОВІДАЮТЬ СТИЛЮ СВІТСЬКОГО СПІЛКУВАННЯ.ОДНІЄЇ ФОНЕТИКИ ДЛЯ СТАТУСУ ЛЕДІ НЕДОСТАТНЬО, ПОТРІБНО ЗАСВОЇТИ НОВУ ГРАМАТИКУ І НОВИЙ СЛОВНИК + НОВУ КУЛЬТУРУ, НОВИЙ СТИЛЬ ПОВЕДІНКИ.
УДОСКОНАЛЕННЯ ЕЛІЗИ: «... КРІМ ТИХ РЕЧЕЙ, ЯКИМ ВСЯКИЙ МОЖЕ НАВЧИТИСЯ, - ВМІННЯ ДОБРЕ ОДЯГАТИСЯ, ПРАВИЛЬНО ГОВОРИТИ, І ВСЕ ТАКЕ - ЛЕДІ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД КВІТКАРКИ НЕ ТИМ, ЯК ВОНА СЕБЕ ТРИМАЄ, А ЯК З НЕЮ ТРИМАЮТЬ.» «АЛЕ САМЕ ВІД ВАС Я НАВЧИЛАСЯ ХОРОШИМ МАНЕРАМ, АДЖЕ ЦЕ І ВІДРІЗНЯЄ ЛЕДІ ВІД ВУЛИЧНОЇ ДІВЧИНИ, ЧИ НЕ ТАК?» (5 ДЕЙ-Е)
ЗОВНІШНЄ ПЕРЕТВОРЕННЯ = ВНУТРІШНЄ ПЕРЕТВОРЕННЯ.
МОВА ЕЛІЗИ НЕ ПРОСТО ПРАВИЛЬНА З ПОГЛЯДУ ФОНЕТИКИ, ГРАМАТИКИ І ЛЕКСИКИ, ЦЕ МОВА ВИТРИМАНОГО, ВПЕВНЕНОЇ ЛЮДИНИ, ЯКИЙ ЗДАТНИЙ МІРКУВАТИ РОЗСУДЛИВО, МОЖЕ ВІДСТОЯТИ СВОЮ ТОЧКУ ЗОРУ.
ПЕРЕТВОРЕННЯ В СПРАВЖНЮ ЛЕДІ У ЛЮДИНІ ВСЕ МАЄ БУТИ ПРЕКРАСНИМ: І ОБЛИЧЧЯ, І ОДЯГ, І ДУША, І ДУМКИ...
ФОРМА + ЗМІСТ = ПРАВИЛЬНА МОВА НОВИЙ СТИЛЬ ПОВЕДІНКИ (ЯК ЛЕДІ СЕБЕ ТРИМАЄ) + ЗВЕРНЕННЯ (ЯК З НЕЮ СЕБЕ ТРИМАЮТЬ) = БЕЗДОГАННІ МАНЕРИ ПРАВИЛЬНА МОВА + БЕЗДОГАННІ МАНЕРИ = СПРАВЖНЯ ЛЕД
ЕВОЛЮЦІЯ ПЕРЕТВОРЕННЯ ЕЛІЗИ
КВІТНИКАРКА – ПОГАНО ОДЯГНЕНА, ІЗ ЖАХЛИВОЮ МОВОЮ ТА ВИМОВОЮ.
ДІВЧИНА, ЯКА НАВЧАЄТЬСЯ – ПРИСТОЙНО ОДЯГНЕНА, АЛЕ МОВОЮ ЩЕ НЕ ВОЛОДІЄ.
ДІВЧИНА, ЯКА МАЄ УСПІХИ У НАВЧАННІ, ДОБРИЙ СЛУХ – ДОБРЕ ОДЯГНЕНА, ЗНАЄ ЛІТЕРАТУРНУ МОВУ, АЛЕ ЩЕ НЕ ВМІЄ ЇЇ ВИКОРИСТОВУВАТИ ДОРЕЧНО.
ЧУДОВА УЧЕНИЦЯ, «ЛЕДІ» - ПРЕКРАСНО ВДЯГНЕНА, МАЄ БЕЗДОГАННІ МАНЕРИ Й ЧУДОВО ВОЛОДІЄ МОВОЮ.
ЛЮДИНА – ЗДАТНА МИСЛИТИ, ЦІНУЄ ЛЮДСЬКУ ГІДНІСТЬ, БАЧИТЬ МЕТУ В ЖИТТІ Й ЗАСОБИ ЇЇ ЗДІЙСНЕННЯ.
ПОДИВИСЬ НА ЗМІНУ В ОБРАЗІ ЕЛАЙЗИ
ПЕРЕКОНАЙТЕСЬ, ПЕРЕГЛЯНУВШИ УРИВОК!
ВОНА І НА ПОЧАТКУ ТВОРУ ВІДРІЗНЯЄТЬСЯ ВІД МІФІЧНОЇ ГАЛАТЕЇ. ЕЛІЗА ТЕЖ Є СВОЄРІДНИМ ПІГМАЛІОНОМ: ВОНА ПРИКЛАДАЄ БАГАТО ЗУСИЛЬ, ЩОБ ЗМІНИТИСЯ. ДІВЧИНА ПРИХОДИТЬ ДО ХІГГІНСА І ПРОСИТЬ ЙОГО ЗРОБИТИ З НЕЮ ВИХОВАНУ ЛЕДІ; ЕЛІЗА ПРАЦЮЄ НАД СВОЄЮ ВИМОВОЮ І ПОВЕДІНКОЮ, ЗАВДЯКИ ПРИРОДНИМ ЗДІБНОСТЯМ, ШВИДКО ЗАСВОЮЄ МАТЕРІАЛ.
ПРОЧИТАЙТЕ ІV - V ДІЮ П'ЄСИ "ПІГМАЛІОН"
*****************************************7 квітняБернард Шоу. Особливості світогляду письменника. Специфіка втілення античного міфу в п'єсі "Пігмаліон"
Переглянь
Вічні образи міфів Давньої Греції
Відтворення античного міфу про Пігмаліона у літературі та живописі
«Пігмаліон» в літературіЯк вже відомо, за основу своєї блискучої комедії «Пігмаліон» Бернард Шоу обрав сюжет міфу «Пігмаліон і Галатея». Цей міф існував у Стародавній Греції і був запозичений давньоримськими митцями. Публій Овідій Назон у X книзі «Метаморфоз» розповідає історію царя Кіпру, скульптора Пігмаліона, що вирізьбив прекрасну статую дівчини зі слонової кістки і закохався в неї. У ХІІ столітті англійський поет і драматург Марстон написав поему «Перетворення статуї Пігмаліона».
Вільям Шекспір переказав сюжет міфу про Пігмаліона і Галатею в останній сцені «Зимової ночі».
Для Руссо, німецьких поетів-романтиків Пігмаліон був символом закоханого, який силою свого почуття зумів створити ідеал краси.
Наприкінці XIX століття до міфу звертаються драматурги В. Морріс у поемі «Пігмаліон і Галатея» та В. Швенк Гілберт у комедії «Пігмаліон і Галатея».
«Пігмаліон» в мистецтві
Не тільки митці слова зверталися до образів Пігмаліона і Галатеї. У світі є безліч картин відомих і маловідомих художників, скульпторів, яким сюжет даного міфу прийшовся до душі.
Ернест Норман
Переглянь
Вічні образи міфів Давньої Греції
Жироде де Русі-Триозон
Робота з текстом
Чим можна пояснити активне звернення митців різних епох саме до античного міфу про Пігмаліона і Галатею? Прекрасна історія про перетворюючу силу кохання. Кохання здатне творити дива і навіть оживити камінь. П’єса пов’язана з античним міфом на рівні підтексту. Власне сама назва твору натякає читачеві, що п’єса пов’язана з давньогрецьким міфом. Такий прийом в літературі називають ремінісценцією.
Законспектуй ! Ремінісценція – це елемент художньої системи, що відсилає до раніше прочитаного, почутого або побаченого твору мистецтва, неявна цитата.
Прочитай!
І - ІІІ дію п'єси "Пігмаліон"
Переглянь екранізацію твору "Пігмаліон"
******************************22 січняБагатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення"
Багатогранність образу Гобсека (як соціального типу доби, як філософа та ін.), засоби його створення"
Доброго дня, любі друзі! Сьогодні гроші та їх влада над душами людей - вічна проблема, яку намагається вирішити людство. В ім'я золота скоюють злочини, воно стає причиною воєн. За гроші можна отримати все: владу, багатство...
Проблему влади грошей піднімали багато письменників та митців. А ось як про це сказав давньогрецький драматург Софокл: «Ніщо не сприяє у такій мірі, як гроші, встановленню серед людей лихих законів та поганих звичаїв. Гроші сіють розбрат і виганяють людей із домівок, гроші призводять найшляхетніших осіб до усього ганебного та нищівного для людини, вони ж учать здобувати із будь-якої речі лише зло та беззаконня».
Сьогодні ми зустрінемося з одним із найбагатших людей Парижа. Це Гобсек. Його ім'я стало прозивним для позначення скнари. Єдине в житті, що для нього має значення, - це ЗОЛОТО. «З усіх земних благ є тільки одне, досить надійне, щоб коштувало людині гнатися за ним. Це ... золото. Щоб здійснювати наші примхи, потрібен час, потрібні матеріальні можливості і зусилля. У золоті все міститься в зародку, і все воно дає в дійсності »,- стверджував герой повісті Оноре де Бальзака.
Робота в зошиті
Вправа "Колір душі"
Уявіть себе в майстерні художника. Перед вами - чистий мольберт, фарби, палітра, пензлі. якби ви були художником, які фарби використали для змалювання зовнішнього портрету героя твору? А для внутрішнього? Занотуйте свої думки в зошиті.
Висновок (запис у зошиті) : портрет - найважливіша частина розповіді, яка не тільки дає
уявлення про персонажа, а й повноцінно характеризує його.
Опрацюйте таблиці
З одного боку, автор створює реалістичний образ лихваря, який тихо живе у своєму вогкому закутку й снує павутиння для чергової жертви, а з іншого — письменник-реаліст використовує прийоми романтичної літератури, вдаючись до згущення фарб і перебільшень та наділяючи скнару найбільш огидними рисами. Давайте спробуємо визначити головні Ознаки реалізму та романтизму у повісті Бальзака «Гобсек».
Перед нами складний і багатогранний образ, описаний з дивовижною точністю.
З одного боку, істота неприємна, що викликає огиду. З іншого - майже
провидець в силу своєї приголомшливої спостережливості.
Недаремно Бальзак устами Дервіля промовляє: "У ньому живуть дві істоти:
скнара і філософ, підла істота і піднесена".
*************** 20 січня
Сюжетно-композиційні особливості повісті "Гобсек"Складіть опорний конспект, опрацювавши наступний матеріал 👇👇👇
Композиційні особливості повісті Для свого твору «Гобсек» автор обирає досить цікавий прийом «Оповідання в оповіданні», тобто «прийом обрамлення».
«Оповідання в оповіданні» - це був досить типовий прийом у літературі ХІХ століття та у літературі попередніх часів, наприклад «Декамерон» Дж. Бокаччо.
Ф о р м а – оповідь в оповіді. Оповідь ведеться від імені автора. О б р а м л е н н я. Композиційна експозиція (вечірка у домі віконтеси де-Гранльє), зав’язка додаткової сюжетної лінії (кохання Камілли де-Гранльє а Ернеста де-Ресто), розповідь адвоката Дервіля про Гобсека (зав’язка основної сюжетної лінії) з метою допомогти закоханим, на заваді щастю яких стоїть погана репутація матері Ернеста де-Ресто. О с н о в н а ч а с т и н а. Зав’язка – розповідь Дервіля про його знайомство з Гобсеком. Р о з в и т о к д і ї – розповідь самого Гобсека про два випадки з його лихварської діяльності.
Для свого твору «Гобсек» автор обирає досить цікавий прийом «Оповідання в оповіданні», тобто «прийом обрамлення».
*************************
15 січня
Оноре де Бальзак. Основні віхи творчості. "Людська комедія"
Любі друзі! Сьогодні на уроці ми познайомимося з французьким письменником, який неодноразово побував на Україні та захоплювався красою її природи.
Оноре де Бальзак — один з найяскравіших письменників в історії світової літератури. «Король романістів» — так назвав його Ф. Стендаль. Йому належить грандіозний літературний твір — епопея «Людська комедія», у якій він хотів охопити всі сфери життя, усі професії, усі типи й характери свого часу.
Перша половина XIX століття не знала більш яскравої постаті, ніж О. де Бальзак (1799—1850), якого справедливо назвали «батьком сучасного реалізму і натуралізму». Його життя — живе втілення тих умов, у яких перебував європейський, а особливо, французький письменник XIX століття.
У Бальзака кожен знаходить своє. Одним імпонувала повнота та злагодженість картину світу, яку він змалював. Інших хвилювали готичні таємниці, вписані в цю об'єктивну картину. Треті захоплювалися колоритними характерами, які створила уява письменника, піднесеними над дійсністю своєю величчю і своєю ницістю.
Але передусім Бальзак — оригінальний мислитель, філософ, який у своїх творах порушував складні питання людського буття. І сьогодні ми говоритимемо про основні віхи його непростого життєвого й творчого шляху.
Переглянь і запам'ятай
https://www.youtube.com/watch?v=IpgRyrJGUrs
Прослухайте відеоурок.
Домашнє завдання : прочитати повість "Гобсек" Оноре де Бальзака
**************************************13 січня
РЕАЛІЗМ, ЙОГО ХАРАКТЕРНІ ОЗНАКИ
Любі друзі! Сьогодні на уроці ми познайомимося з французьким письменником, який неодноразово побував на Україні та захоплювався красою її природи.
Оноре де Бальзак — один з найяскравіших письменників в історії світової літератури. «Король романістів» — так назвав його Ф. Стендаль. Йому належить грандіозний літературний твір — епопея «Людська комедія», у якій він хотів охопити всі сфери життя, усі професії, усі типи й характери свого часу.
Перша половина XIX століття не знала більш яскравої постаті, ніж О. де Бальзак (1799—1850), якого справедливо назвали «батьком сучасного реалізму і натуралізму». Його життя — живе втілення тих умов, у яких перебував європейський, а особливо, французький письменник XIX століття.
У Бальзака кожен знаходить своє. Одним імпонувала повнота та злагодженість картину світу, яку він змалював. Інших хвилювали готичні таємниці, вписані в цю об'єктивну картину. Треті захоплювалися колоритними характерами, які створила уява письменника, піднесеними над дійсністю своєю величчю і своєю ницістю.
Але передусім Бальзак — оригінальний мислитель, філософ, який у своїх творах порушував складні питання людського буття. І сьогодні ми говоритимемо про основні віхи його непростого життєвого й творчого шляху.
Переглянь і запам'ятай
https://www.youtube.com/watch?v=IpgRyrJGUrs
Прослухайте відеоурок.
Перегляньте
Робота у зошиті . Складіть конспект. Дайте визначення реалізму
Історичні умови та провідні ідеї реалізму
Час і місце виникнення
Починаючи з 30-х pp. XIX ст. набуває розвитку у Франції, а згодом в інших європейських літературах
Причини виникнення
Реалістичний напрям виник як заперечення художніх принципів романтизму
Чим характеризується епоха
Наполеонівські війни;
громадянська війна в США;
розвиток капіталізму;
жорстка ринкова боротьба;
соціально-демократичні рухи;
знакові відкриття в природознавстві;
розвиток науково-технічного прогресу
Основні ідеї
Основною для реалізму стає проблема взаємин людини і середовища,
впливу соціально-історичних обставин на формування духовного світу (характеру) особистості.
На перше місце в літературі висувається типізація дійсності, що утверджується як універсальний спосіб художнього узагальнення
Характерні ознаки
Зв’язок із дійсністю,
аналітизм,
типовість образів і ситуацій,
розкриття впливу соціального середовища на людину,
критичний пафос,
дослідження життя суспільства, психологізм та ін.
Жанрові особливості
Соціально-психологічний роман, повість, новела, цикли романів, соціально-побутовий роман, історичний роман, роман-епопея
Представники реалізму
Література — О. Бальзак (Франція), Ч. Діккенс (Англія), Л. Толстой (Росія), Панас Мирний (Україна);
живопис — Ж.-Д.- Г. Курбе, Ф. Мілле, М. Пимоненко;
музика — Дж. Верді, М. Мусоргський
ДЗ
Робота з підручником: читання ст. 175- 181. Скласти візитівку О. де Бальзака
Історичні умови та провідні ідеї реалізму
Час і місце виникнення | Починаючи з 30-х pp. XIX ст. набуває розвитку у Франції, а згодом в інших європейських літературах |
Причини виникнення | Реалістичний напрям виник як заперечення художніх принципів романтизму |
Чим характеризується епоха | Наполеонівські війни; |
Основні ідеї | Основною для реалізму стає проблема взаємин людини і середовища, |
Характерні ознаки | Зв’язок із дійсністю, |
Жанрові особливості | Соціально-психологічний роман, повість, новела, цикли романів, соціально-побутовий роман, історичний роман, роман-епопея |
Представники реалізму | Література — О. Бальзак (Франція), Ч. Діккенс (Англія), Л. Толстой (Росія), Панас Мирний (Україна); |
ДЗ
*********************
13 листопада
***********************************
16 жовтня
************************
27 травня
**********************
26 травня
********************
20 травня
***************************
19 травня
Натовп і влада. Важке прозріння особистості в тоталітарному суспільствІ
«Письменник, що пророкує майбутнє» — саме так називають Рея Дугласа Бредбері — видатного фантаста, чиї твори захоплюють своєю неймовірністю, оригінальністю. Коли їх читаєш, здається, що людина не здатна таке навіть уявити. Поринаєш разом із героями творів у майбутнє, у минуле, супроводжуєш скрізь, співчуваєш їм, перебуваєш поруч із ними й намагаєшся навіть допомогти.
Переглянемо відеоурок
Поміркуємо!?
Як трактує поняття щастя владу? Які складові цього «щастя»?
♦ Як називається політичний режим, який характеризується повним контролем над усіма сферами життя суспільства?
♦ А навіщо спалюють книги в щасливій державі майбутнього?
♦ Чим пишається Монтег на початку роману?
♦ Чи всі книги знищують? Чому ні? Як і де визначено, яка книга є небезпечною, а яка ні?
♦ Які друковані видання не викликають побоювання у влади і чому?
♦ Як ви вважаєте, чому небезпечними є книги, а не телевізор, який дивляться тисячі людей?
♦ Чому державі вигідно, щоб людину з чотирьох боків оточували телевізорних стіни? Що кажуть про це Бітті і Фабер?
♦Де в романі явно виражена фантастика, а де — реальність?
♦ Назвіть символи механізації людства, описані Бредбері.
Перший — «механічний пес» - кібер, призначений для виловлювання «злочинців», які вибиваються з системи. Другий — модернізоване телебачення. Телевізорна стіна — символ людського байдужості, атрофії душі і інтелекту людини майбутнього
♦ Чи погоджуєтеся ви з твердженням Бітті, що людина живе заради задоволення та гострих відчуттів?
♦ Чи щасливі насправді люди в державі майбутнього?
Люди розучилися робити найголовніше, те, що відрізняє їх від тварин, — думати. І цей протиприродний бездумний стан призводить до душевного дискомфорту, самогубств, сплесків агресії.
♦ Чому, на вашу думку, особистість, що вміє думати, — головна перешкода до «всезагального щастя»?
♦ Згадайте, яка книга перевернула душу Монтега? Чому він намагається врятувати саме її?
Він врятував Біблію, зокрема, Книгу Екклезіаста, де сконденсована мудрість століть. Герой книги, як і мудрець Екклезіаст, впевнений, що все повернеться на круги своя.
♦ З книги почалося одужання Монтега, але з книгою в його життя увійшло страждання. Що йому довелося пережити після того, як він сховав у себе книги?
Підозра, недовіра, зрада дружини, відмова сусідів від спілкування з ним, підпал його будинку, переслідування, втеча героя і т. ін.
Роман завершується масштабною війною та бомбардуванням, але наприкінці твору звучить легенда про Фенікса. Для чого автор уводить цю легенду? Коментар вчителя. Важливе місце в романі посідає тема Апокаліпсису.
Апокаліптичні бачення світу сформувалося в американській фантастиці після вибуху атомної бомби в 1945 р. Протягом всієї розповіді в «451° за Фаренгейтом» трапляються згадки про майбутню війну. І не випадково книга закінчується вибухом атомної бомби. Бредбері вважає, що потрібно повернути світ до початкової точки відліку.
Завдання Дочитати роман Р. Д. Бредбері «451° за Фаренгейтом»
*********************
13 травня
Переглянемо відеоурок
Жанр твору
Прослухайте
Законспектуй
Ознайомся
*******************************************
11 травня
Кохання – це коли не треба говорити «пробач»
Ерік Сігел
«Історія одного кохання»
Словникова робота
Переглянь
Визначення жанру твору Еріка Сігала.
Що таке бестселер?
«Історія одного кохання» Еріка Сігела — звичайна історія, стара як світ, не сентиментальна, але прониклива та щира настільки, що нікого не залишає байдужим.
Прочитайте «Історію одного кохання» Еріка Сігела
************************
6 травня
Персонажі-«двійники» в повісті М.Булгакова "Собаче серце"
Скажіть, чи має право людина на проведення наукових експериментів?
І хто повинен нести відповідальність за їх результати?
Ще древній комедіограф Теренцій сказав: «Вища право часто є вища зло». Так, ми знаємо, що спроби змінити природу, людину, суспільство часто носять трагічний, незворотний характер, тому що будь-яке велике відкриття, позбавлене моральності, несе людям загибель.
Сьогодні ми продовжимо роботу над повістю Булгакова «Собаче серце», в основі якої лежить експеримент геніального вченого. Наше завдання - зрозуміти моральну сутність експерименту, осмислити його результати і актуальність. Для цього звернемося до змісту твору.
Аналіз образів повісті
Яка роль Швондера у вихованні Шарикова? Чому професор Преображенський каже, що "Швондер і є найголовніший дурень"?
Голова будинкому Швондер подібний до казкового гнома, і можливості у нього теж казкові. Швондер - це людина, у якої за душею немає нічого: він жалюгідний, хоча амбітний; злісний, він вважає себе улаштовувачем нового життя. Він робить ідеологічний вплив на Шарикова. Професор це помічає:«Ну так от, Швондер і є найголовніший дурень. Він не розуміє, що Шариков для нього грізніша небезпека, ніж для мене. Ну, зараз він всіляко намагається нацькувати його на мене міркуючи, що якщо хто-небудь у свою чергу нацькує Шарикова на самого Швондера, то від нього залишаться тільки ріжки та ніжки. У нього найпаршивіше серце з усіх, які існують в природі!» Його принцип - відібрати і поділити. Він хоче отримувати від життя все, нічого не роблячи, заважаючи працювати таким, як Борменталь і Преображенський. Він вважає в праві нахабно розпоряджатися власністю людей, диктувати, де їм працювати, спати, приймати їжу. Швондер надає Шарикову соціальний статус, дає колишньому псові права, озброює «ідейною фразою». Це він робить не з людинолюбства, а лише для того, щоб показати свою владу, покомандувати « інтелігенцією». Для цього він провокує Шарикова, нацьковує його на професора). Швондер з почтом - це манекени, у яких за душею немає нічого: вони жалюгідні, хоча у них амбіції; значні, злісні, вони вважають себе організаторами нового життя.
Чому Шариков і Швондер так швидко знаходять спільну мову?
Уже з першої розмови членів домкома з професором видно, що ці люди в своєму розвитку пішли не набагато далі Шарикова. І вони прагнуть все поділити, хоча навіть керувати роботою домкома по-справжньому не можуть: близько-то якраз в будинку і немає. Можна співати хором (що б не говорив Пилип Пилипович, але і сам він частенько наспівує фальшивим деренчливим голосом), але не можна співати хором замість основної своєї роботи.
Швондер ненавидить професора, так як, відчуваючи ворожість вченого, не в силах довести це і "роз'яснити" його справжню антиреволюційну сутність (і тут Швондеру в інтуїції не відмовиш!) Для Швондера Шариков - інструмент боротьби з професором: адже це Швондер підучив Шарикова вимагати житлоплощу , разом вони пишуть донос. Але для Швондера - це правильний вчинок, а донос - сигнал, тому що ворога треба вивести на чисту воду і знищити в ім'я майбутнього щасливого життя. У бідній голові Швондера ніяк не вкладається, чому людина, за всіма прикметами є ворогом радянської влади, знаходиться під її захистом!
Отже, "хрещений батько" Поліграфа Поліграфовича вселяє своєму вихованцю ідеї про загальну рівність, братерство і свободу. Потрапляючи в свідомість, в якому переважають тваринні інстинкти, вони лише множать агресивність "нової людини". Шариков вважає себе повноцінним членом суспільства не тому, що зробив щось для блага цього суспільства, а тому, що він "не непман". У боротьбі за існування Шариков не зупиниться ні перед чим. Якщо йому здасться, що Швондер займає його місце під сонцем, значить, його агресивність буде спрямована на Швондера. "Швондер - дурень", тому що не розуміє, що незабаром він сам зможе стати жертвою монстра, якого так посилено "розвиває".
Яка дія страшніша: фізична або ідеологічна?
На жаль, будь-якого насильства виправдати не можна. Доведеться поставити знак рівності. Спадковість і виховання Швондера народжують агресивного, злого Шарикова, який несе загрозу не лише професорові Преображенському, але і самому Швондеру.
А як це поводитись «по-справжньому», на думку Шарикова?
Це грубо, нахабно, невиховано, безпардонно. Шариков упевнений, що він все знає про життя: знає, як поводитися за столом, знає, де можна цікаво провести час.
Висновок. Професор Преображенський все-таки не залишає думки зробити з Шарикова людину. Він сподівається на еволюцію, поступовий розвиток. Але розвитку немає і не буде, якщо сама людина до нього не прагне. Насправді усе життя професора перетворюється на суцільний кошмар. У будинку немає ні спокою, ні порядку. Цілими днями чутні нецензурна лайка і брязчання балалайки. Шариков приходить додому п'яним, пристає до жінок, ламає і крушить все навкруги. Він став грозою не лише для мешканців квартири, але і для мешканців усього будинку.
А що здатні натворити Шарикови, якщо дати їм в житті повну волю? Страшно уявити собі картину того життя, яке вони здатні створити навколо себе.
Чому Шариков і Швондер так швидко знаходять спільну мову?
Висновок. Професор Преображенський все-таки не залишає думки зробити з Шарикова людину. Він сподівається на еволюцію, поступовий розвиток. Але розвитку немає і не буде, якщо сама людина до нього не прагне. Насправді усе життя професора перетворюється на суцільний кошмар. У будинку немає ні спокою, ні порядку. Цілими днями чутні нецензурна лайка і брязчання балалайки. Шариков приходить додому п'яним, пристає до жінок, ламає і крушить все навкруги. Він став грозою не лише для мешканців квартири, але і для мешканців усього будинку.
*******************
5 травня
Конфлікт натовпу, масової свідомості та інтелекту, культури"
Ідея перетворення світу давня та благородна, її підтримували й розвивали кращі люди в історії, але важливо розрізняти поняття «перетворення» і «руйнація», революцію та еволюцію.
Повість Михайла Булгакова «Собаче серце» має в собі авторський погляд на все, що відбувалося в СРСР 20-х років і що влада називала будівництвом соціалізму. Дії влади більшовиків у ставленні до народу сприймалися М. О. Булгаковим саме як експеримент, величезний за масштабами й більш ніж небезпечний. До спроб створення нового, досконалого суспільства революційними методами, до виховання тими ж методами нової людини він ставився досить скептично. Письменник уважав цей процес втручанням у природний хід речей, наслідки якого могли виявитися жахливими для всіх, зокрема й для самих експериментаторів, що згодом історія й підтвердила
Работа з текстом повісті
Порівняльна характеристика Шарика і Шарикова
Виявляється, встати на ноги, навчитися говорити - ще не означає стати людиною в повному розумінні цього слова. Всім своїм єством: промовою, поведінкою, манерою спілкуватися, культурним рівнем - Поліграф Поліграфович Шаріков небагато чим відрізняється від тварини і навіть не завжди в кращу сторону. У нього немає навіть внутрішніх монологів на відміну від собаки Шарика, який страждав від опіку, давав оцінку людям, чим викликав співчуття.
- Як ви вважаєте, хто винен в тому, що Шариков став таким?
- Чи є вина Швондера?
Взаємовідносини Шарикова і Преображенського загострюються завдяки
існуванню провокатора-представника низової влади Швондера, який прагне
«ущільнити»_професора, відвоювати у нього частину кімнат - іншими словами,
вказати інтелігенції її місце в сьогоднішньому світі. Швондер «спускає собаку» -
для наступу на професора використовує Шарикова: виробляє його в «товариші»,
вселяє йому думку про його пролетарське походження, знаходить йому службу
відповідно до потягом серця, «виправляє» йому «паперу» і вселяє думку про право
на житлоплощу професора. Він же надихає Шарикова написати донос на професора.
- Чи можна перевиховати Шарикова?
Шарикова перевиховати або що-небудь зробити з ним неможливо, так як він
успадкував разом з гіпофізом Клима Чугункина його соціальний образ: три судимості,
злодійство, пияцтво, вульгарність і навіть вміння грати на балалайці.
Якщо вже розумному, освіченій і інтелігентній професору не вдалося з Шарикова
зробити людину - значить, це нікому не вдасться, ніяка радянська влада не зможе
зробити з люмпенів гідних громадян. Кожен повинен бути на своєму місці.
За словами професора , кухарка не може керувати державою.
- Чи можна, на вашу думку, вважати експеримент вдалим?
- Знайдіть у тексті розмова Преображенського і Борменталя перед повторною операцією по «знищенню» Шарикова.
«... навіщо потрібно штучно фабрикувати Спіноза, коли будь-яка баба може його
народити коли завгодно. Адже народила ж у Холмогорах мадам Ломоносова цього
свого знаменитого! ... Людство саме піклується про це і в еволюційному порядку
щороку наполегливо, виділяючи з маси всякої мерзоти, створює десятками видатних
геніїв, що прикрашають земну кулю!»
Словами самого професора Преображенського Булгаков говорить, що все повинно
відбуватися природним шляхом.
«народні маси відстали від європейців років на двісті і до сих пір ще не зовсім
впевнено застібають свої власні штани», це означає, що рух вперед можливо в
результаті поступового розвитку людини, а вийшло, що революція тільки переставила
людей в суспільстві, але не змінила їх свідомість в кращу сторону.
- «Я дбав зовсім про інше, про поліпшення людської породи. І ось на омолодження
нарвався! » - професор зрозумів свою помилку на десятий день після операції,
а ось швондери і Шарикови не розуміють, що потрібно не ділити все порівну, а
творити самим, наполегливо працювати, і перш за все, над самим собою.
- До якого висновку приводить Булгаков свого читача?
Людина - неповторна індивідуальність. Ніяка форма насильства не може привести до успіху. У контексті твору прихована ще одна важлива думка: революція - свого роду насильницька операція, проведена над суспільством. Експеримент з соціалізмом дуже нагадує спроби професора Преображенського насильно поліпшити людську породу. Створюючи цейобраз, Булгаков відбив думка про відповідальність інтелігенції перед своєю країною.
Випишіть цитати до образу професора Преображенського (роботу вишліть мені у Вайбер)
існуванню провокатора-представника низової влади Швондера, який прагне
«ущільнити»_професора, відвоювати у нього частину кімнат - іншими словами,
вказати інтелігенції її місце в сьогоднішньому світі. Швондер «спускає собаку» -
для наступу на професора використовує Шарикова: виробляє його в «товариші»,
вселяє йому думку про його пролетарське походження, знаходить йому службу
відповідно до потягом серця, «виправляє» йому «паперу» і вселяє думку про право
на житлоплощу професора. Він же надихає Шарикова написати донос на професора.
успадкував разом з гіпофізом Клима Чугункина його соціальний образ: три судимості,
злодійство, пияцтво, вульгарність і навіть вміння грати на балалайці.
зробити людину - значить, це нікому не вдасться, ніяка радянська влада не зможе
зробити з люмпенів гідних громадян. Кожен повинен бути на своєму місці.
За словами професора , кухарка не може керувати державою.
народити коли завгодно. Адже народила ж у Холмогорах мадам Ломоносова цього
свого знаменитого! ... Людство саме піклується про це і в еволюційному порядку
щороку наполегливо, виділяючи з маси всякої мерзоти, створює десятками видатних
геніїв, що прикрашають земну кулю!»
Словами самого професора Преображенського Булгаков говорить, що все повинно
відбуватися природним шляхом.
впевнено застібають свої власні штани», це означає, що рух вперед можливо в
результаті поступового розвитку людини, а вийшло, що революція тільки переставила
людей в суспільстві, але не змінила їх свідомість в кращу сторону.
нарвався! » - професор зрозумів свою помилку на десятий день після операції,
а ось швондери і Шарикови не розуміють, що потрібно не ділити все порівну, а
творити самим, наполегливо працювати, і перш за все, над самим собою.
************************
29 квітня
«Собаче серце» як метафора соціальних експериментів революційної доби"
Творча історія повісті
Повість "Собаче серце" має євангельську символіку. Дія відбувається напередодні Різдва, а професор носить прізвище Преображенський («прізвище, що говорить», - засіб характеристики героя). Письменник усіма можливими засобами вказує на протиприродність того, що відбувається, на те, що те, що відбувається, є антитворіння, пародія на Різдво.
Повість «Собаче серце» написана в 1925 році, вона завершує цикл сатиричних творів автора. Чому саме в цей час Булгаков пише сатиричні твори? Щоб відповісти на це питання, згадайте, як Булгаков сприйняв Жовтневу революцію?
Украй негативно. Все, що відбувалося навкруги, що іменувалося будівництвом соціалізму, сприймалося письменником як небезпечний і величезний по масштабах експеримент. Булгаков вважав, що ситуація, яка склалася в перші десятиліття після Жовтневої революції, трагічна. Люди перетворені на сіру, однорідну, безлику масу. Змінились поняття про вічні цінності. Переважають тупість, убогість, бездуховність, примітивність. Усе це викликає у письменника почуття неприязні, обурення. Мабуть, це і сприяло тому, що в перші десятиліття після Жовтневої революції з'явилися сатиричні твори
Законспектуй і вивчи
Творчість Булгакова різноманітна, а сатира неповторювана і багатопланова. Вигадувати Булгаков почав в підліткові роки. Глузливість, художній артистизм, тяга до театральності, і в той же час схильність до пильного аналізу сформували його неповторний стиль, в його творах тісно переплітаються реальність і фантазія, адже він вважав, що життя іноді настільки неймовірне, що може здаватися надприродним.
Підзаголовок повісті - «Жахлива історія». Чому?
У повісті розповідається про перетворення собаки на людину, про перетворення «милого пса» на «мерзоту».
Перебільшуючи, Булгаков показує, хто «захопив» Росію в результаті перевороту. Шариков - модель нового «трудового елементу», пролетаріату, який не поважає минуле, думає, що йому все дозволено і усі повинні йому підкорятись.
- Що лежить в основі сюжету повісті?
У основі сюжету - експеримент, дослід.
Вправа «Асоціація»
З чим у вас асоціюються слова «експеримент», «дослід»?
Науковий, небезпечний, вдалий; дослід хімічний, над тваринами
- Згадайте, що таке алегорія?
Повість заснована, передусім, на алегорії. Йдеться не лише про відповідальність ученого за свій експеримент, про нездатність передбачати наслідки своїх дій, про величезну різницю між еволюційними змінами і революційним вторгненням в життя. Повість "Собаче серце" несе в собі гранично чіткий авторський погляд на все, що відбувалося в країні. А те, що відбувалося в країні в 20-і роки ХХ століття і називалося будівництвом соціалізму, сприймалося М.О.Булгаковим саме як експеримент, величезний по масштабах і більш ніж небезпечний. До спроб створення нового, досконалого суспільства революційними, тобто що не виключають насильства, методами, до виховання тими ж методами нової, вільної людини він відносився украй скептично. Письменник рахував перебудову російського життя втручанням в природний хід речей, наслідки якого могли виявитися плачевними для усіх, у тому числі і для самих експериментаторів. І, дійсно, історія підтвердила це.
Робота з текстом
******************************
28 квітня
Михайло Булгаков. "Собаче серце" Українські сторінки життя і творчості
***********************
22 квітня
Б. Шоу «Пігмаліон». Динаміка образу Елізи Дулітл
Переглянь
Аналіз образу Елізи
«Куди преш, Фредді! Візьми очі в руки! »
«Хіба це справа? Розкидав у бідної всі квіти і змився, як миленький! »
«... у мене знайдеться здачі».
Чи не турбуйтеся, Кептен, купіть краще квіточку у бідної дівчини
«Ні расстрайвтісь, Кептен; купити луччі квіточку у бідні дівчата »
У-у-ааааа-у! (1дія)
Професор Хіггінс характеризує її мову як «потворні і жалюгідні звуки».
Еліза бажає брати уроки:
«Фу-ти ну-ти, які ми горді! Подумаєш велика птиця - вчитель! »
«Нема чого обзивати мене опудалом, раз я бажаю платити як всяка леді».
«Досить вам дурня валяти».
«Зовсім я не брудна: я милася, перед тим, як йти сюди, - так, і лице мила і руки!»
«Я не яка-небудь, я чесна дівчина, а вашого брата я наскрізь бачу».
«Подумаєш, потрібна мені ваша цукерка! Просто я добре вихована і знаю, що виймати з рота некрасиво ». (2 дія)
Спосіб вираження думки = стиль поведінки
Мова Елізи до зустрічі з Хіггінсом - характерний приклад мови представниці нижчого класу, її мова далека від літературної норми.
Мова Елізи після занять з професором Хіггінсом
Прийом у місіс Хіггінс:
Ідеальна фонетика. Еліза говорить «приємним, музичним голосом, з педантичною ретельністю вимовляючи слова» (авторська ремарка), проте, виразу «укокошили стару», «померти», «сперли», «цього джину собі в глотку перелив» не відповідають стилю світського спілкування.
Однієї фонетики для статусу леді недостатньо, потрібно засвоїти нову граматику і новий словник + нову культуру, новий стиль поведінки.
Удосконалення Елізи:
«... Крім тих речей, яким всякий може навчитися, - вміння добре одягатися, правильно говорити, і все таке - леді відрізняється від квіткарки не тим, як вона себе тримає, а як з нею тримають.»
«Але саме від вас я навчилася хорошим манерам, адже це і відрізняє леді від вуличної дівчини, чи не так?» (5 дей-е)
Зовнішнє перетворення = внутрішнє перетворення.
Мова Елізи не просто правильна з погляду фонетики, граматики і лексики, це мова витриманого, впевненої людини, який здатний міркувати розсудливо, може відстояти свою точку зору.
Перетворення в справжню леді
У людині все має бути прекрасним: і обличчя, і одяг, і душа, і думки...
Форма + зміст = правильна мова
Новий стиль поведінки (як леді себе тримає) + звернення (як з нею себе тримають) = бездоганні манери
правильна мова + бездоганні манери = справжня лед
Еволюція перетворення Елізи
Квітникарка – погано одягнена, із жахливою мовою та вимовою.
Дівчина, яка навчається – пристойно одягнена, але мовою ще не володіє.
Дівчина, яка має успіхи у навчанні, добрий слух – добре одягнена, знає літературну мову, але ще не вміє її використовувати доречно.
Чудова учениця, «леді» - прекрасно вдягнена, має бездоганні манери й чудово володіє мовою.
Людина – здатна мислити, цінує людську гідність, бачить мету в житті й засоби її здійснення.
Подивись на зміну в образі Елайзи
Переконайтесь, переглянувши уривок!
Вона і на початку твору відрізняється від міфічної Галатеї. Еліза теж є своєрідним Пігмаліоном: вона прикладає багато зусиль, щоб змінитися. Дівчина приходить до Хіггінса і просить його зробити з нею виховану леді; Еліза працює над своєю вимовою і поведінкою, завдяки природним здібностям, швидко засвоює матеріал.
Прочитайте ІV - V дію п'єси "Пігмаліон"
***************************
21 квітня
Переглянь
Вічні образи міфів Давньої Греції
Жироде де Русі-Триозон
Законспектуй
Ремінісценція – це елемент художньої системи, що відсилає до раніше прочитаного, почутого або побаченого твору мистецтва, неявна цитата.
Прочитайте
І - ІІІ дію п'єси "Пігмаліон"
Переглянь екранізацію твору "Пігмаліон"
************************
В центрі уваги читача – Нора. Відомо, що спочатку Г.Ібсен називає свій шедевр «Нора». Але назва твору «Ляльковий дім» несе в собі більш соціальний зміст. Необізнаний читач міг би подумати, що мова в творі насправді піде про… ( «про ляльки», що живуть у домі).
Композиція п’єси «Ляльковий дім» має аналітичний характер. Аналітизм її полягає в тому, що твір розпочинається показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Драматург доводить, що злагода, комфорт, у яких живуть його персонажі, а також нібито доброзичливі взаємини між ними є оманою. У такий спосіб він розкриває суперечності сучасного йому світу.
Драма має прихований зміст. Це – підтекст.
****************************************
25 березня
Опрацюй та законспектуй⇩⇩⇩
с. 233-240 опрацювати, скласти опорний конспект
Вивчи терміни ⇩⇩⇩
«аналітична п’єса», «соціально-психологічна драма», «зовнішня дія», «внутрішня дія», «підтекст»
Прочитай ⇩⇩⇩
п’єсу «Ляльковий дім»
ТЕМА " НАПИСАННЯ КОНТРОЛЬНОГО ТВОРУ ЗА ПОВІСТЮ М.В. ГОГОЛЯ " ШИНЕЛЬ"
Трагічна доля «маленької людини» в повісті М. Гоголя «Шинель»
Орієнтовний обсяг твору для 9 класу – 2,5-3 ст. НАГАДУЮ! У творі мають бути цитати!
Комментариев нет:
Отправить комментарий